ISSN 1995-1248
DOI 10.26163/GIEF
ISSN 1995 - 1248
DOI 10.26163/GIEF
Коопетиция в области маркетинга дестинации в туризме
Coopetition in Destination Marketing in Tourism
С.Д. Волков В.С. Чекалин А.В. Кучумов |
|
S.D. Volkov V.S. Chekalin A.V. Kuchumov |
|
sdvspb@mail.ru vchekalin10@list.ru arturspb1@yandex.ru |
|
проректор по научной работе, заведующий кафедрой государственного и муниципального управления и менеджмента, АНО ДПО «Санкт-Петербургский институт бизнеса и инноваций», доктор экономических наук, профессор, академик Петровской Академии Наук и Искусств профессор кафедры государственного и территориального управления, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный экономический университет», доктор экономических наук, профессор, Заслуженный деятель науки РФ доцент кафедры экономики и управления в сфере услуг, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный экономический университет», кандидат экономических наук, доцент |
|
vice-rector for scientific research, Head of the Department of State and Municipal Administration and Management, St. Petersburg University of Business and Innovations, Doctor of Economics, professor, member of Petrovskaya Academy of Sciences and Arts professor, the Department of State and Territorial Management, St. Petersburg State University of Economics, Doctor of Economics, professor, Honoured Science Worker of the Russian Federation senior lecturer, the Department of Economics and Management in Service Sphere, St. Petersburg State University of Economics, PhD in Economics, associate professor |
|
г. Санкт-Петербург г. Санкт-Петербург г. Санкт-Петербург |
|
St. Petersburg St. Petersburg St. Petersburg |
|
Ключевые слова: |
Keywords: |
В статье основное внимание уделяется характеристикам коопетиции в туризме и, в частности, в туристских дестинациях. Совместное размещение в туристских дестинациях вызывает различные формы ситуаций коопетиции, которые не очень распространены в географически разбросанных отраслях. Рассматривается идея совместного туристического продукта, такого как опыт туриста в дестинации, которая стимулирует конкурирующих поставщиков услуг сотрудничать, а единое географическое размещение создает ситуацию, в которой конкурирующие фирмы в дестинации ведут совместную деятельность по брендингу и маркетингу. |
|
We focuson the characteristics of coopetition in tourism and, in particular, in tourist destinations. Colocation in tourist destinations results in various forms of coopetition that are not common in geographically dispersed industries. We consider the idea of a collaborative tourist product, such as a tourist experience in a destination, which encourages competing service providers to cooperate. The geographic colocation contributes to joint branding and marketing activities carried out by competing firms. |
|
Обзор статьиКоопетиция является актуальной перспективой в туристическом бизнесе, но существует недостаток исследований, посвященных возможным особенностям данного явления в туризме и туристских дестинациях. В статье основная цель состоит в том, чтобы отобразить особенности сотрудничества туризма и туристских дестинаций. Как правило, несколько видов туристической деятельности сосредоточены на одних и тех же (небольших) географических территориях, туристических курортах или направлениях. |
|
Список использованной литературы1. Camilleri M.A. The tourism industry: An overview. In Travel marketing, tourism economics and the airline product. Cham, Switzerland: Springer Nature, 2018a. Р. 3–27. 2. Carter J. Virtual tourism. WTM Business. The exclusive magazine for WTM Buyers' Club members. Members Edition 2016. November. Р. 8689. 3. Chinn-Miki A.F., Batista-Canino R.M. Tourism coopetition: An introduction to the subject and a research agenda // International Business Review. 2017b. № 26(6). Р. 1208–1217. 4. Chubchuwong M., Beise-Zee R., Speece M.W. The effect of nature-based tourism, destination attachment and property ownership on environmental-friendliness of visitors: A study in Thailand // Asia Pacific Journal of Tourism Research.2015. № 20(6). Р. 656–679. URL: https://dоi.org/10.1080/ 10941665.2014.925482. 5. Cruz-Milan O. Plog's model of typologies of tourists // In L.L. Lowry (Ed.). The SAGE International Encyclopedia of Travel & Tourism. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc., 2017. Р. 954–956. 6. Dolnicar S., Ring A. Tourism marketing research: Past, present and future // Annals of Tourism Research. 2014. № 47. Р. 31–47. URL: https://doi.org/10.1016/ j.anna1s.2014.03.008. 7. Font X., McCabe S. Sustainability and marketing in tourism: Its contexts, paradoxes, approaches, challenges and potential // Journal of Sustainable Tourism. 2017. № 0(0). Р. 1–15. URL: https://dоi.org/10.1080/ 09669582.2017.1301721. |